Juliane Eller

  • Geplaatst op
  • 0

Bij een wijnboer denk je al snel aan een man op leeftijd met een buikje. Juliane Eller maakt in één oogopslag een einde aan dit stereotype. De 26 jaar wijnboerin, gekleed in een skinny jeans met sneakers, loopt dagelijks over de wijngaard. ‘Mensen beseffen vaak niet hoe zwaar het bestaan van een wijnboer is’, zegt Juliane.
 

 Baltazar wijn wijnabonnement  Baltazar wijn wijnabonnement


Haar grootouders en ouders waren wijnboeren en maakten voornamelijk bulkwijn, goedkope wijn in grote volumes. Haar ouders waren daarom ook heel blij dat de toen 23-jarige Juliane het familiebedrijf wilde overnemen. Ze waren minder blij toen ze haar plannen hoorden om de wijngaard radicaal te herstructureren. 25 jaar lang werd er wijn gemaakt op de traditionele manier, maar Juliane besloot om het gebruik van kunstmest en additieven te verbannen en volledig in te zetten op biologische wijnbouw. Het familiekapitaal werd geïnvesteerd en de financiele risico’s waren enorm.
 

 
 

In 2013 lanceerde Juliane Eller JuWel. Een wijnmerk gebaseerd op de woordspeling van haar naam. Ze koos bewust voor een jong en fris etiket. ‘Het ontwerp is voor mij erg belangrijk. Ik kan niet teren op de naam van de streek of een groot wijnhuis, dus ik gebruik het etiket om op te vallen. Maar het is belangrijk dat het complete plaatje klopt. Als de wijn niet goed is, is het etiket ook geen meerwaarde.’

 

Om goede wijn te maken moet je wel een beetje eigenwijs zijn. Zo koos Juliane er voor om slechts 5 verschillende wijnen te produceren, in tegenstelling tot haar ouders die er meer dan 20 maakten. Wat haar familie daar van vindt? Juliane: ‘Ze helpen allemaal mee. Papa staat nog dagelijks in de wijnkelder, terwijl mama de administratie doet. Zelfs oma helpt nog mee, zij kookt op de lange werkdagen voor de familie.’  

Baltazar wijn wijnabonnement 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden